۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۲, چهارشنبه

گزارش تصویری پردیس سینمایی پارک ملت

سلام 
طی سفری که با آقای حسینی به تهران داشتیم، فرصتی پیش اومد که بازدیدی از پردیس سینمایی پارک ملت داشته باشیم، با همکاری و رفتار دوستانه ای که مدیران و عوامل مجموعه داشتند تونستیم اجازه عکاسی از مجموعه رو بگیریم، البته به غیر از سالن های نمایش. تعدادی از عکس ها رو با شما دوستان به اشتراک می گذاریم.
 البته بد نیست اول یک مختصر اطلاعاتی درباره این مجموعه داشته باشیم:
پروژۀ مجموعۀ سینمایی پارک ملت در محدودۀ منطقۀ 3 شهرداری تهران و در زمینی کشیده و نامعین به مساحت 6000 متر مربع در منتهی الیه جنوب غربی پارک ملت طرح و اجرا گردیده است.
پروژه فوق با زیربنای 15000 مترمربع، شامل 4 سالن سینما هریک به ظرفیت 280 نفر و یک سالن نمایش کوچک به ظرفیت 30 نفر به همراه فضاهای نمایشگاهی، رستوران و کافی شاپ، فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی و فضاهای اداری و خدماتی مورد نیاز قادر است در ساعات پیک، جمعیتی در حدود 2500 نفر را در خود جای دهد. سازماندهی فضاهای پروژه با توجه به فرم کشیده و نامعین زمین و امکان ایجاد دو سالن نمایش در روی زمین و دو سالن دیگر به گونه ای تنظیم گردیده است که ایده ای از فضا را با برنامه و سازه پروژه مطرح و با طبیعت زیبای محیط خود تلفیق گردد.
بنابراین با استفاده از اتصال شیب گردان دو سالن نمایش در امتداد یکدیگر، ایوان سرپوشیدۀ بزرگی ایجاد گردید که دستاورد اصلی پروژه برای شهر و محل گفت وگو و تبادل نظر، اجرای مراسم و رویدادهای متنوع فرهنگی و اجتماعی خواهد شد. تأثیر این استراتژی در سازماندهی فضایی عناصر پروژه منجر به ایجاد سه فضای باز و کشیده گردید. فضای اول در زیرزمین مربوط به فعالیت های نمایشگاهی، فضای دوم در همکف به پلازای سرپوشیدۀ ورودی و فضای سوم در بالاترین سطح به رستوران و فودکورت مجموعه اختصاص پیدا کرده اند. این سه فضای باز افقی توسط دو فضای عمودی در دو سوی خود که شامل فضاهای انتظار و خدماتی است به یکدیگر متصل شده اند.
ارتباطات مجموعه شامل راهروها، پله های برقی و آسانسورها نیز از فرم سالن ها و این فضاهای باز ناشی می گردند. کشیدگی و انحنای خاص فرم پروژه و وجود مقاطع متغیر عرضی ناشی از آن، امکان طرح رمپ های نرم و مواج را در طول پروژه و در جبهۀ شمالی مهیا گردانید. بنابراین همانند پیاده روها و مسیرهای توپولوژیک درون پارک، فضای حرکتی پروژۀ مذکور احساسی از تداوم فضای پارک را در درون پروژه ایجاد نموده و مناظر بدیعی را در هنگام حرکت فراهم می آورد. در نهایت فرم پروژه و عناصر موجود در درون آن خود را با شکل سایت هماهنگ کرده و به صورت یکپارچه، همانند موجودی زنده که دارای اجزایی مرتبط و منتج از یکدیگر است عمل می نماید.

و حالا عکس ها رو با هم می بینیم:

 
نمای جنوبی، رو به بزرگراه نیایش
رمپ های مجموعه، کلیه رمپ ها در ضلع شمالی واقع شده اند
  
 
فضای رستوران (البته هنوز راه نیفتاده)

 
 
گالری، واقع در طبقه -2

پله های خروجی سالن های نمایش در ضلع جنوبی

نمای شمالی، رو به پارک ملت
یکی از لابی های سالن های نمایش
چون کتاب فروشی و اغذیه فروشی و سایر فضاهای مشابه در اجراه بخش خصوصی بود، اجازه ی عکاسی بهتر از این رو پیدا نکردیم متاسفانه

+ این رو هم دانلود کنید ببینید، پی دی اف مجله معمار درباره پردیس سینمایی(شمال توضیحات، سایت پلان، پلان طبقات، دیاگرام، برش ها و چند نما)
+ وب سایت این مجموعه
+ مصاحبه با آقای رضا دانشمیر

پ ن1: واقعا انتظار اینجور همکاری رو نداشتیم، سپاس دوباره از تمامی عوامل مجموعه، به خصوص آقای انصاری
پ ن2: مثلی هست که میگه شنیدن کی بود مانند دیدن، خب؟ حالا باز دیدن داریم تا دیدن! دیدن عکس و خوندن توضیح از توی کتاب و مجله کجا، و بازدید از نزدیک کجا!
پ ن3: جای همگی دوستان سبز، سفر بعدی همسفریم؟

0 نظر:

ارسال یک نظر