۱۳۸۸ اسفند ۱۶, یکشنبه

تحلیل سایت پلان

تحلیل سایت site analysis، یکی از مهمترین مراحل طراحی است.

با توجه به اهمیت موضوع و نزدیک شدن زمان تحویل پرژه اول درس طرح 1 ، لازم شد که هرچه سریعتر مطلبی در این رابطه تدوین کنیم. به دلیل فرصت اندک، مجال جستجو و استفاده از منابع بیشتر وجود نداشت. لکن در آینده و در زمان مناسب تر مطلب حاضر گسترش خواهد یافت. در این مطلب تلاش می گردد تا با معرفی آیتم های مورد مطالعه در تحلیل سایت، به ماهیت آن ها و قلمرو اطلاعاتی هریک به اختصار پرداخته شود.

به طور کلی تحلیل سایت شامل مجموعه اطلاعاتی است که به عنوان نخستین گام در طراحی مطرح می گردد و دارای سه مرحله و به شرح زیر می باشد:

* تحقیق
* تجزیه
* تحلیل

به طور کلی به هنگام آغاز کار تحلیل سایت می بایست ابتدا نکات مورد بررسی را تعیین و سپس اقدام به جمع آوری اطلاعات و داده ها مطابق با موارد مشخص شده، نمود. این موارد به ترتیب زیر می باشند:

دسترسی ها : در این مرحله ارتباط میان سایت و معابر اصلی و فرعی مورد مطالعه قرار می گیرد که می تواند از طریق عکس های هوایی و نقشه های موقعیت زمین انجام پذیرد. تعیین فاصله زمانی و فیزیکی زمین از نقاط اصلی موردی بسیار مهم است که از طریق رانندگی یا پیاده روی در اطراف سایت مقدور می گردد.

مجاورت ها: منظور از این بخش مطالعه همسایگی های سایت می باشد. عموما این مرحله با مشاهده مستقیم و پیمایش زمین همراه می گردد. مواردی که در این بخش مورد بررسی قرار می گیرند شامل الگوها و بافت های معماری، نورپردازی معابر، شرایط و وضعیت ابنیه موجود و کاربری های مجاور زمین می باشند. به طور کلی هدف از انجام این بخش دستیابی به داده هایی در زمینه میزان و نحوه تأثیر ابنیه مجاور بر سایت و ساکنین منطقه است.

پتانسیل ها: اطلاعات این بخش شامل مطالعه بر روی ویژگی های خاص سایت همچون: عناصر حساس، صدا، رایحه های خوشایند و ناخوشایند،آلودگی صوتی و هوایی، دیدهای مطلوب و نامطلوب و ... می باشد که داده های این بخش نیز لزوما می بایست با پیمایش زمین و اطراف آن و با مصاحبه با اهالی منطقه جمع آوری گردد.

اقلیم: بررسی نکاتی همچون میزان بارندگی برف و باران، رطوبت و دمای محلی در زمان های مختلف ماهانه و سالانه، مسیر خورشید و زاویه عمودی آن در مواقع متعدد سال، بادهای مطلوب و نامطلوب در این دسته جای می گیرند.

امکان دارد که در یک سایت عناصر طبیعی و مصنوعی بسیاری وجود داشته باشند که باید در طراحی مورد توجه و بررسی قرار بگیرند . بعضی از این عناصر به صورت مستقیم و بعضی به صورت غیر مستقیم در طراحی پلان تاثیر می گذارند . مانند... نور ،باد ، دید و منظر ،آلودگی صوتی و...

در یک تحلیل سایت خوب باید تنها عناصر مصنوعی و طبیعی که در طراحی پلان موضوع مورد نظر تاثیر می گذارند ، تحلیل شوند و از شلوغ کردن سایت با دیاگرام های فرعی و زیادی پرهیز شود

تحلیل سایت توسط علائم متفاوتی قابل انجام است که میتوان این علائم را زبان مشترک بین معماران دانست. مهمتر از این علائم مشترک بینش و دانش معمار است که میتواند در به کار بردن این علائم درست عمل کرده ،ویژگی های سایت را معرفی کند . در زیر ابتدا این علائم معرفی شده اند و سپس چند نمونه سایت که تحلیل کامل شده اند.
در انتها پیشنهاد میکنم دوستان کتاب چگونه معمارانه طراحی کنیم جلد دوم که مولفش آقای احسان طایفه هست رو حتما تهیه کنید.


علائم:


نمونه سایت تحلیل شده




یک نمونه خارجی



منابع: وبلاگ دارووگ- کتاب چگونه معمارانه طراحی کنیم /احسان طایفه/ جلد دوم- ویکی پدیا

1 نظر:

ناشناس گفت...

کار شما ارزشمند و ماندنی و با قابلیت پیشرفت بسیار است.

عضو هیئت علمی دانشگاه

ارسال یک نظر